خانه / دسته‌بندی نشده / شیطان شناسی در قرآن

شیطان شناسی در قرآن

باعرض سلام و وقت بخیر خدمت همه شما مهمونای عزیزمون.امیدواریم از مطالبی که براتون میذاریم خوشتون بیاد ونهایت استفاده رو ببرین وبانظرات خوبتون تو هرچه بهترشدن سایت کمکمون کنید.

مقدّمه

از آن جا که انسان موجودی است ذاتا طالب کمال نهایی و سعادت ابدی و همیشه در اندیشه شناخت کمال ابدی

و نهایی و راه های وصول به آن و نیز شناخت موانع نیل به آن و کیفیت برطرف کردن آن هاست و نیز از آن

جا که شیطان را یکی از موانع مهم در راه نیل به کمال نهایی خود می داند، همیشه سعی دارد تا این موجود

پلید را به خوبی شناخته، راه های مبارزه با او را نیز بشناسد و از این رو، به لحاظ تاریخی، مسأله شیطان

و کیفیت خلقت و فلسفه آفرینش او، برنامه های او برای اغوای انسان و دام های گسترده و ابزار و وسایل

اغواگری اش، مسأله حزب شیطان و کیفیت مبارزه با آن و مسائل دیگری از این قبیل همزاد انسان است.

همیشه و در هر جا سخن از شیطان بوده، سؤالات متعددی نیز درباره او مطرح می شده است.

آفرینش شیطان

از آیات متعدد قرآن استفاده می شود که ماده اولیه شیطان(۱) «آتش» بوده است؛ مثلاً، در آیه ای می فرماید:

«و اذقلنا للملائکه اسجدوا لادم فسجدوا الاّ ابلیس کانَ من الجنّ ففسق عن امر ربّه.» (کهف:۵)

چنان که ملاحظه می شود، این آیه شریفه، ابلیس را از جن می داند. ابلیس اسم خاص همان شیطانی است که

اغواگر حضرت آدم بود و خدای تعالی در قرآن گاهی با عنوان «ابلیس» و گاهی با عنوان «شیطان» از ا

و تعبیر می کند.(۲)

از سوی دیگر، آیاتی خلقت جن را از آتش می داند: «والجانَّ خلقناه من نار السّموم» (حجر:۲۷)؛ «و خلق

 

الجانّ من مارجٍ من نارٍ» (الرحمن: ۱۵)

خود شیطان هم خلقت خود را از آتش می داند، آن جا که خداوند از او سؤال می کند: چه چیزی مانع سجده

کردن تو بر آدم شد، گفت: «انا خیرٌ منه خلقتنی من نارٍ و خلقته من طینٍ.» (ص: ۷۶) در جای دیگر، می

گوید: «ءَاسجدُ لمن خلقت طینا» (اسراء:۶۱)

اما این که منظور از «آتش» همین آتش معمولی است یا آتش دیگری شبیه این، از قرآن چیزی به دست نمی آید.

ممکن است گفته شود: اصل معنای جنّ ستر و پوشش است و از این رو، به جنین هم «جنین» گفته می شود؛

چرا که در پوشش رحم مادر قرار دارد و مستور است. جنیان را هم به دلیل مستور بودنشان «جنّ» گویند.

به بهشت و باغ نیز «جنّت» گویند؛ چون تحت پوشش شاخه های درختان است. بر دیوانگی هم به دلیل

مستوربودن عقل و شکوفا نبودن آن «جنون» اطلاق می شود.

پس با توجه به آنچه گفته شد، می توان گفت: ملائکه هم جن هستند؛ زیرا مستور از چشمان هستند و به صرف

این که قرآن می فرماید: کان من الجنّ ففسق عن امرِ ربّه (کهف: ۵۰) نمی توان به وسیله آن اثبات کرد که

ابلیس از فرشتگان نبوده؛ چرا که ممکن است به دلیل مستور بودن فرشتگان، بر ابلیس هم، که از آن ها بوده

جن اطلاق شده باشد.

اما چنین برداشتی خلاف ظاهر آیه شریفه است. علاوه بر آن، در هیچ آیه ای واژه «جن» بر ملائکه اطلاق

نشده است، بلکه جن در قرآن نام طایفه ای از موجودات مکلّف است که معمولاً در برابر «انس» قرار گرفته؛

مانند: «یا معشر الجنِّ و الانس الَم یأتِکم رسلٌ منکم یقصّون علیکم آیاتی وینذرونکم لقاءَ یومکم

هذا»(انعام:۱۳۰)؛

«و ما خلقتُ الجنَّ و الانس الاّ لیعبدون» (ذاریات: ۵۶)؛

«و لقد ذرأنا لجهنم کثیرا من الجنِّ و الانس.» (اعراف: ۱۷۹)

بنا به قول بعضی از مفسّران،(۳) گاهی هم «جن» در برابر فرشتگان قرار گرفته است؛ مانند: «و یومَ

نحشرهم جمیعا ثم نقولُ للملائکهِ هؤلاءِ ایّاکم کانوا یعبدون قالوا سبحانک انت ولیُّنا من دونهم بل کانوا یعبدون

الجنِّ.» (سبا: ۴۱) از آنچه گفته شد، جواب این سخن هم که «شیطان نخست فرشته بود، ولی پس از امتناع

از سجده بر آدم و تمرّد از امر الهی از درگاه احدیت رانده شد و به اضلال و اغوای خلق پرداخت»(۴) نیز

روشن می گردد.

 

منتظر مطالب بعدی باشید…

درباره گیتا میرزاجانی

همچنین ببینید

جلسه اول کلاس تجویدپیشرفته وصوت ولحن برادران

جلسه اول کلاس تجویدپیشرفته وصوت ولحن برادران  چهارشنبه ۲۹آبان ساعت  ۱۲:۴۵ دردانشکده فنی برگزارخواهدشد. استاداین کلاس …

تنها یک دیدگاه

  1. خوب بود،امایکم ادبیاتش سطح بالابود،تشکر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *